25. marts 2015

K A G E . Gluten- og laktosefri æblecupcakes


Dengang jeg var lille, ville jeg være en konditor når jeg blev stor. Jeg elskede, at bage og jeg elskede, at glæde folk med kage. Sådan har jeg det stadigvæk, så jeg bruger enhver anledning. Den sidste anledning, jeg fik, endte med at blive lidt af en udfordring. Jeg skulle bage glutenfrit. Det har jeg før gjort med brød, men aldrig med kage. Men resultatet blev fantastisk. Der sker ét eller andet når man ikke må fylde sine cupcakes med hvedemel, men man er "tvunget" til at bruge mandelmel i stedet. Og nu sidder jeg så tilbage med tanken; hvorfor bruger jeg ikke mandelmel hele tiden?!  Det er jo for lækkert! Om ikke andet, så kan jeg lige få udryddet alle fordomme om, at glutenfrit er lig med tørt og kedeligt, for det er det sidste disse cupcakes er. Velbekomme.

4 æg
85 g kokosolie
100 g rørsukker
3 tsk stødt kanel
1 tsk vanilje
1 tsk stødt ingefær
150 g mandelmel
55 g kokosmel
55 g majsmel
2½ tsk bagepulver
2-3 modne bananer
200 g gulerod
2 store æbler

. Del æggene i blommer og hvider. Pisk blommerne sammen med sukkeret til sukkeret er opløst.
. Pisk kokosolie i.
. Bland krydderier, bagepulver, mandel-, kokos- og majsmel sammen.
. Mos bananerne og riv gulerødderne og pisk det hele sammen.
. Vask og tør piskeriset grundigt og pisk æggehviderne stive. Vend dem forsigtigt sammen med dejen.
. Skær æblerne i små tern og vend dem i.
. Fordel dejen i muffinsforme og bag dem ved 180 grader i ca 20-30 minutter.


Spis enten dine cupcakes lune og med cremefraiche til eller køl dem helt af og pynt dem med frosting. Hvis du eller dine gæster ikke spiser laktose, har jeg hørt, at man kan lave en frosting med udblødte cashewnødder i stedet for; jeg har ikke prøvet det, men det lyder lækkert.
Denne frosting er dog med laktose:

200 g flødeost naturel
50 g smør
100 g flormelis
1 tsk vanilje
Reven skal fra 1 økologisk appelsin
Evt tørret appelsin/citronskal til pynt - også øko, selvfølgelig

. Pisk flødeost, smør, flormelis og vanilje sammen og smag det til med citronskal. Pynt evt med appelsin/citronskal.

Jeg køber ofte økocitroner og-appelsiner og synes, at det er et spild ikke at bruge den lækre skal. Derfor har jeg mit rivejern stående fremme sådan, at jeg, hver gang jeg skal spise en appelsin, let kan rive skallen af først. Skallen står lige så stille på køkkenbordet og tørrer og når det er tørt, putter jeg det i en lufttæt beholder. Jeg ynder at blande både appelsin- og citronskal, men man kan selvfølgelig også dele det op hver for sig.

Ingen kommentarer: