17. november 2013

G R Ö D . Havregrød med hørfrø og mandler


Grød er på mode og sådan er det bare. Med palæo-bølgen gik det helt amok med grød på tusind måder. Men for mig var det bare ikke så stor en nyhed, for jeg har  a l t i d  spist grød. Jeg starter hver morgen med en god grød og varierer den ud i det uendelige. Det er også derfor, at grøden har fået sin helt egen fane her på bloggen. Nogle vil måske forbinde grød med en klam gang klister som man skulle spise op da man var lille. Og grød kan da også være klam. Hvis den bliver kogt al for tyk, så den kan stå selv, synes jeg ikke, at selv den bedste grød er noget værd. Men grød kan også være noget så delikat - og så er det let at lave og tager ikke lang tid. Og det er billigt. Og det er sundt. Og det mætter godt. Og du kan nemt få tilsat de sunde fedtstoffer. Og du får varmen i de kolde vintermåneder af at spise det. Og så er det bare en pokkers god måde at vågne på - ved en varm, simrende gryde med duft af morgenmad. Mmm..
Her kommer min første opskrift på grød. Og tro mig; det vil ikke blive den sidste. For jeg elsker grød!

150 g havregryn
50 g sesamfrø
80 g hørfrø
100 g mandler

. Bland ingredienserne sammen og put dem i en lufttæt bøtte - så har du en let grødblanding til en uges tid.

70 g grødblanding
2 spsk kokosmel
1 håndfuld rosiner
2½-3 dl vand
(evt salt - men det er i høj grad en smagssag. Selv har jeg vendt mig af med at putte salt i grøden, da jeg har en idé om, at min morgenmad skal være saltfri - salt får jeg nok af senere på dagen.)

. Bland grødblandingen med kokos og rosiner i en gryde og hæld vandet over. Kog grøden igennem under omrøring og tag grøden af varmen når du synes, at konsistensen er tilpas. Spis din varme grød med det samme. Og ha' en god dag!

Ingen kommentarer: