19. juni 2014

K A G E . Pandekager med Hjemmelavet Hasselnøddecreme og friske Jordbær


1 l mælk
1 spsk olivenolie
1 tsk salt
3 tsk sukker
5 æg
Hvedemel til det ligner en jævning

Steges i en anelse margarine - og allesammen bliver spist.

-Lily 

Sådan skrev min farmor, da hun for længe siden skrev sin famøse opskrift på pandekager ned. Jeg elsker den lille kommentar hun laver til sidst. Så selvsikker! Alle pandekagerne bliver måske spist.

Jeg har spist de her pandekager siden jeg var helt lille; min far lavede enten pandekager eller pizza når han skulle 'fodre ungerne'. Men opskrifter er i min families verden til som guidelines og ikke som regelsæt, så derfor var min fars pandekager altid på slump.
Da jeg skulle lave pandekager til min kæreste forleden, var jeg overbevist om, at jeg ville følge opskriften, men ak nej. Ikke engang ½ minut inde i processen, havde jeg skiftet halvdelen af mælken ud med en rest kærnemælk og derfra gik det stærk.

Her får I Farmor Lily's Pandekager ala Maja:

½ l mælk
½ l kærnemælk
1 spsk olivenolie
1 knsp salt
4 tsk sukker
5 æg
1 tsk ren vanilje
½ tsk kardemomme
Hvedemel til det ligner en jævning

. Pisk alle ingredienserne sammen.
. Lad dejen hvilen i ½ time, så melet kan nå at 'virke'.
. Steg pandekagerne ved høj varme i kokos- eller olivenolie.
. Hvis dejen er for tyk, tilsættes mere mælk eller lidt øl (drik resten mens du bager pandekagerne). Hvis dejen er for tynd, skal der mere mel i - men sigt det i for at undgå klumper.

Jeg elsker helt tynde pandekager, så jeg laver altid min dej ret tynd - men det er en smagssag.

Spis pandekagerne 'på fransk' med sukker og citron eller 'på dansk' med hjemmelavet hasselnøddecreme og friske, danske jordbær:

300 g hasselnødder
100 g solsikkekerner
300 g 70% chokolade
5 dl piskefløde
100 g usaltet smør
1 knsp salt
Lidt ren vanilje

. Rist hasselnødder og solsikkekerner i ovnen ved 200 grader i ca 5 minutter.
. Fjern skallen fra hasselnødderne ved at rulle dem i et viskestykke.
. Lad nødderne køle af mens du hakker chokoladen og varmer fløden op. Den må ikke koge.
. Hak nødderne fint i en minihakker eller foodprocessor.
. Hæld den varme fløde over chokoladen og rør til chokoladen er smeltet.
. Tilsæt smør, salt, vanilje og rør til det er smeltet.
. Vend nødderne i blandingen og smag til med mere vanilje, salt eller evt sukker.
. Hæld nøddecremen på rene, skoldede glas og lad den køle af.
. Opbevar den på køl.

Ingen kommentarer: