21. september 2014

D R I K . Agua Fresca med jordbær og citronverbena


Agua Fresca betyder 'frisk vand' på spansk. Det består i sin enkelthed af vand, frugt og sukker, men kan, som jeg har gjort, også spices up med mange andre ingredienser for en varieret oplevelse.
Jeg er rigtig glad for sommerens jordbær, så nu, da efteråret for alvor er på vej, tænkte jeg, at jeg måtte finde en måde at få lidt sommer på - om efteråret.
Ude i mit højbed har jeg en rigtig stor og flot citronverbena. Den er ikke så kendt - selv stavekontrollen vil ikke kende sig ved den, men det er en rigtig dejlig krydderurt. Den dufter intenst af søde citroner og kan fint erstatte citronmelisse eller mynte.
Jeg kunne sagtens finde på at servere min Agua Fresca som sodavand med danskvand i eller bruge den til drinks med lidt hvid rom i.

5 dl vand
400 g (frosne) jordbær
Saft af 1 lime
½ stang vanilje
4 kviste mynte
4 kviste citronverbena
1-2 spsk sukker

Jeg har købt en hurom slowjuicer, så derfor bruger jeg den, men man kan sagtens lave det uden:

. Blend alle ingredienserne og si den.
. Smag den til - mangler den mere sukker? Syre?
. Servers afkølet.

Ingen kommentarer: