29. september 2014

G R Ø N T . Syltede, grønne tomater med vanilje


For nogle uger siden var jeg ude, at gå en tur med min kæreste. Vejret var køligt, men solrigt, så vi gik vores yndlingstur ned til kolonihaverne ved Vestre Kirkegård. Jeg gik og drømte om friskplukkede æbler og blomster i spandevis og min kæreste gik og drømte om hjemmeavlede kartofler og porrer. Heldigvis har vi en ven som har en kolonihave dernede, så ham slår vi altid lige et smut forbi når vi går den tur; han bor der det meste af sommeren og det havde jeg også gjort hvis jeg havde haft sådan et lille fristed. Man kan jo slet ikke høre bilerne der! Hver gang jeg kommer ned i kolonihaven går jeg på opdagelse, for hver gang jeg kommer der, er der dukket nye blomster eller grøntsager op af jorden, så efter at have set starten på det der næste år bliver en fin, lille, ny terasse, fik vi ellers både gule squash, en hel pose rabarber og en masse krydderier med hjem, foruden en lille, stærk, gul chili som hedder 'Fatali' - også hjemmeavl.
Da vi skulle til at sige farvel fik jeg øje på tomaterne der hang og kæmpede for at optage sommerens sidste solstråler. Der findes ikke noget så godt som søde, røde, friskplukkede tomater. Men der var også en masse grønne tomater, som så ud til ikke at ville nå, at blive røde, så jeg spurgte ham om jeg måtte få dem, hvis han da ikke selv skulle bruge dem.
Det var derfor, jeg var så heldig, at modtage en stor skålfuld fine, grønne tomater i går.
Og i dag er de blevet syltet.


Grønne tomater

Kogelage:
5 dl vand
5 dl æblecidereddike

Syltelage:
½ l kogelage
500 g rørsukker
1 stang vanilje
1-2 stang kanel
6 stjerneanis
8 kardemommekapsler
3 nelliker

Atamon

. Skyl tomaterne og prik hul på dem med en gaffel. Man kan også vælge at skære dem over, hvis de er meget store.
. Bland vand og æblecidereddiken og kog tomaterne heri i 5 minutter.
. Tag tomaterne op og stil dem til side.
. Tag ½ liter kogelage fra og tilsæt krydderierne og sukkeret. Lad det koge op og tilsæt så tomaterne og lad det koge i 5-10 minutter.
.  Med en husstand på 2 personer, tilsætter jeg atamon, men hvis du kan undgå det, så lad være. Nellikerne og sukkeret konserverer jo også.
. Fyld tomaterne på skoldede glas og fyld op med syltelage, så tomaterne er dækkede.
. Lad dem stå i mindst 4 dage før du spiser dem.

Du kan bruge dine syltede tomater i sandwich, som en chutney eller fx som tilbehør til et godt stykke kød. Jeg serverer dem også til ost.

Ingen kommentarer: