3. oktober 2014

K A G E . Dadelkugler


Jeg har haft en sød tand lige så længe som jeg kan huske. Da jeg var lille, var min største drøm, at blive konditor, så allerede fra barnsben har jeg brugt meget tid i køkkenet for at eksperimentere med forskellige opskrifter på (hovedsageligt) søde sager. Min interesse har senere bredt sig til resten af køkkenet, men i mit hjerte er det altid chokoladen der vinder. Derfor har jeg lavet disse skønne dadelkugler som man kan kombinere på rigtig mange måder alt efter humør og temperament.

175 g udstenede dadler (ca 12 stk)
65 g mandler
15 g kokos
1 spsk kakao
½ stang vanilje

Du kan enten vælge, at holde dem klassiske eller tilsætte smag:

Saft + skal af en økologisk appelsin
Pebermynteolie
Mere kakao
Grofthakkede, tørrede tranebær
Lakridspulver
Saft + skal af en økologisk citron
Frysetørret hindbær
Peanutbutter
Rå kakaonips
Kanel
Nelliker
Kardemomme
Stjerneanis
Ingefær (frisk/tørret/syltet)
Cayennepeber (giver ikke så meget smag, men snarere en 'effekt')

Topping til at trille eller overtrække dem i:

Kakao
Kokos
Chokolade (lys/mørk/hvid)
Hakkede nødder (pistacie/mandel/cashew)
Krymmel
Frysetørrede bær
Tørrede, spiselige blomster

. Skrab kornene ud af vaniljestangen og blend dem med mandler, kokos og kakao.
. Hæld det over i en lille skål.
. Blend dadlerne og hæld dem over i skålen til mandelmassen.
. Tilsæt din smagsvariant og smag til.
. Ælt det hele sammen. Konsistensen skal være lige akkurat sådan, at det slipper skålen. Hvis den er for tør, kan du tilsætte en smule vand og hvis den er for fugtig, kan du tilsætte mere mandel eller kokos.
. Nu skal kuglerne rulles. Dette gør du lettest med let fugtede hænder.
. Afslutningsvist, skal kuglerne trilles eller overtrækkes i den topping du har valgt. Dette gør også, at de bliver mere håndterbare og knap så fedtede.

Mandlerne kan også byttes ud med andre nødder, fx cashew, og ligeledes kan man også tilsætte andre tørrede frugter, fx abrikos eller figen.

Ingen kommentarer: