31. december 2014

K A G E . Tiramisu

   // HAPPY NEW YEAR // HAPPY NEW YEAR // HAPPY NEW YEAR // HAPPY NEW YEAR // HAPPY NEW YEAR //

I anledningen af årsskiftet, vil jeg vise jer, hvad min kæreste og jeg skal have til dessert. Valget stod mellem min fantastiske chokolademousse, som jeg nok skal vise jer en anden gang, og tiramisu. Vi skal have sushi til hovedret, så valget faldt på tiramisu, da vi syntes, at det godt kunne lyde en smule japansk trods dets italienske rødder.
Jeg har fået mange forskellige tiramisuer gennem årene og det er bestemt ikke alle som har været vellykkede! Specielt færdigkøbte tiramisuer er forfærdelige, men også isversioner og tiramisu som en fast kage er ikke lige min smag.
Til gengæld er min mors tiramisu helt fantastisk. Hun fik opskriften af en kollega som var gift med en italiener og opskriften er nedarvet gennem generationer. En anden fantastisk tiramisu, jeg har smagt, er den sommertiramisu, jeg fik på en interrailtur i Italien. I stedet for kaffe og masala, var der mosede jordbær og ferskener i og frugtsaften fungerede som kaffen.

Nok om det. Her kommer min helt egen version af tiramisu - den klassiske vel at mærke.

6 æg delt i blommer og hvider i hver sin skål
6 spsk sukker
500 g mascarpone
1 pk Ladyfingers
Stærk kaffe
Marsala eller anden portvin
Kakao

. Bryg en stærk kaffe og smag til med marsala.
. Pisk blommerne med 3 spsk sukker til blommerne er hvide og stive og sukkeret ikke knaser når du smager.
. Pisk mascarponen i - det gør ikke noget, at der er små klumper i.
. Gør piskerne grundigt rene og tør dem af - der må ikke sidde hverken blommer eller vand tilbage på dem.
. Pisk hviderne stive mens du putter 1 spsk sukker i én ad gangen. Der skal 3 spsk sukker i, i alt.
. Vend hviderne i mascarponecremen. Vær forsigtig, da du kan risikere at slå luften ud af hviderne og dermed få en meget flydende creme. Vend hellere for lidt end for meget - hvideklumper gør ingenting.
. Nu skal tiramisuen fordeles op i et smukt glas(fad) i lag. Start med et lag creme.
. Vend nu en ladyfinger i kaffen. Det kan virke som om, din ladyfinger ikke er gennemvædet, men det gør ingenting - kaffen skal nok fordele sig i den, når tiramisuen trækker. Dæk et lag med ladyfingers og fordel endnu et lag creme ovenpå. Fortsæt sådan.
. Nå alt cremen er fordelt, stille du din tiramisu på køl i 4-8 timer.
. Lige inden den skal serveres, kan du med en lille si, si lidt kakao over. Det giver et let bittert modspil til den søde kage.

Personligt synes jeg, at kagen er så smuk i sig selv, at den ikke behøver yderligere pynt, men måske kunne man godt drysse med en smule spiseligt bladsølv (kan købes i specialbutikker) i anledningen af nytåret.
På billedet har jeg portionsanrettet tiramisuen. Der er altså et eller andet over at få sin helt egen.

Glædeligt nytår!

Ingen kommentarer: