11. april 2016

D R I K . Matcha Latte & saltede mandler med frisk rosmarin


Livet på Bornholm er skønt; her er sindssygt smuk natur, en helt anden ro end jeg finder andre steder. Her er ikke alle mulige tilbud man kan blive fristet og forstyrret af. Dog kan jeg nogle gange godt bare savne, at sidde på en café og drikke en rigtig god kop kaffe i et par timer.. Eksempelvis hvis jeg skal læse lange tekster i forbindelse med mit studie.
Men hvis jeg ikke kan komme til caféen, må caféen komme til mig. Jeg har længe haft lyst til at afprøve Matcha Latte, da jeg er en stor tilhænger af Matcha Is. Jeg bestilte matchateen over nettet og til min store forbløffelse glæde, kom pakken til mig dagen efter. Tak gls! Håber I har det godt 'ovre', som man siger på bornholmsk.

. Matcha Latte
1 tsk matcha tepulver med top
0,5 dl kogt vand, kølet ned til ca 75 grader
2 tsk honning
2,5 dl varm mælk

. Pisk matchateen sammen med vandet, til teen skummer let.
. Varm mælken op og pisk den eventuelt for en mere cremet latte.
. Bland honningen i mælken - dette kan selvfølgelig udelades, hvis du ikke er til en sød latte.
. Hæld matchateen i et smukt glas eller krus og hæld mælken over og servér den straks.

Det er vigtigt, at hverken vandet eller mælken er for varm, da teen ellers vil smage bitter.

. Saltede mandler med frisk rosmarin
130 g fint salt
3-4 kviste frisk rosmarin
½ liter kogende vand
200 g mandler

. Skyl rosmarinen og rip bladene fra kvisten.
. Blend rosmarinbladene med saltet - jeg brugte en kaffekværn, men andet kan sikkert også gøre det.
. Opløs rosmarinsaltet i kogende vand og lad mandlerne trække i opløsningen i 30 minutter.
. Fordel mandlerne på en bageplade beklædt med bagepapir og rist mandlerne i en forvarmet ovn ved 160 grader i 15-20 minutter. Hold øje med den undervejs.
. Mandlerne er færdige når de begynder at dufte af ristede nødder.
. Lad mandlerne køle helt af før du sætter tænderne i dem, da de først bliver sprøde når de er helt afkølede.
. Opbevar dem gerne i en lufttæt beholder.

Mandlerne kommer ikke til at smage gennemtrængende af rosmarin, selvom rosmarinen virker meget kraftig under tilberedningen. I stedet lægger rosmarinen sig bare som en fin note, man en gang imellem lægger mærke til, hvilket jeg synes er meget lækkert.

Ingen kommentarer: